Tvorba webových stránek musí sledovat přesný cíl
Pokud nás vede k tvorbě webových stránek praktický důvod, je hlavní prioritou vizuální, textové a uživatelské rozhraní.Je tedy důležité před samotným zadáním znát přesné parametry potřebné ke splnění svých cílů.
Konkrétní účel pak vyžaduje specifický postup a návrh splňující potřeby produktu, společnosti či konkrétní osoby.
Tvorba webových stránek má většinou jeden ze 3 hlavních důvodů
Doba, kdy mít webovou stránku bylo otázkou prestiže, je dávno za námi. Sebeprezentace již dnes není, až na specifické výjimky, důvod ke koupi vlastní domény. V takovém případě často stačí sociální sítě.Většina dnešních webových stránek je vytvořena za konkrétním účelem a často odbornými agenturami či web-designery na volné noze.
E-shop
Internetový obchod vyžaduje zřejmě nejvíc specifických funkcí. Uživatelské rozhraní takových stránek je hlavní prioritou při jejich vzniku. Veškeré ovládání e-shopu by mělo být pro zákazníka příjemné a intuitivní. Jen tak ho při nákupu nebude nic vyrušovat. Zaměřit byste se měli na:
- přehledný katalog zboží
- možnosti nastavení a přesnost vyhledávání produktů
- dostatečná vizuální prezentace veškeré nabídky
- spolehlivá platební platforma
Většina webových studií používá pro tvorbu e-shopů osvědčené šablony a v tomto případě jejich využití není na škodu.Pokud se věnuje dostatečná pozornost grafické úpravě a správnému individuálnímu nastavení, není důvod obávat se o konečnou originalitu.
Služby
Jeden z nejstarších důvodů proč mít oficiální stránky je poskytování služeb. Pokud potenciální zákazník hledá kadeřníka, švadlenu či zubaře, rád se dozví základní informace z dobře vypadajícího webu. Ten by měl obsahovat tyto kapitoly:
- úvod – informace o společnosti, osobě a nabídce
- seznam nabízených služeb a jejich popis či vizuální prezentace
- ceník
- benefity, speciální nabídky
- rezervační a objednávkový systém
- kontakt
Grafická úprava by pak měla odpovídat atmosféře podniku a nabízeným službám.
Prezentace či portfolio
Pokud je účelem webové stránky prezentace firmy nebo osobního profesního portfolia, snižuje se jejich náročnost na vytvoření. V takovém případě je důležitá hlavně vizuální stránka, která vytváří první dojem. Jednoduchost v předkládání potřebných informací pak zase usnadňuje orientaci.Za tímto účelem už dnes ale častěji slouží oficiální stránky na sociálních sítích, kde jsou rovnou konfrontovány s potenciálními zákazníky či klienty.
Reference napoví odbornost i spolehlivost
Při výběru webového designéra nebo studia je vhodné se řídit hlavně referencemi a výsledky u zavedených klientů. Zároveň již hotový projekt napoví, jestli je jeho autor ten pravý i pro vás a pomůže s představou o vlastních stránkách.Podle konkrétních referencí pak lze poznat, ve kterém odvětví je tvůrce nejzkušenější.Pokud má autor na svém kontě mnoho klientů nabízejících služby, je velký předpoklad, že bude rychlý a schopný vyvarovat se zbytečných chyb.
Udělej si sám
Existuje dnes mnoho platforem nabízejících vytvoření webové stránky zdarma. Všechno ale nakonec něco stojí a i v tomto případě to má pár háčků:
- výběr z volně dostupných šablon není tak bohatý
- omezené možnosti nastavení
- k doméně bývá automaticky přidána přípona, v podobě názvu stránky kterou jste použili
Samostatné vytvoření vlastního webu může být zdánlivě jednoduché, ale nikdy nenahradí výhody profesionálního přístupu. Účelová webová stránka je v dnešním přehlceném světě internetu jediná, jejíž vytvoření a provozování má ještě smysl. Proto si mezi nově vznikajícími platformami a aplikacemi zaslouženě drží své místo.
Dáváte přednost nákupu v e-shopu prostřednictvím internetového prohlížeče nebo pomocí aplikace? Jaký je dnes podle vás nejčastější důvod k vytvoření vlastních webových stránek? Těšíme se na vaše názory i zkušenosti v komentářích.